2021 juli - Nieuwe Productmanager Klimaattechniek bij Centercon

Sinds april heeft Centercon een nieuwe Productmanager Klimaattechniek. Erik Stolk is al vijf jaar werkzaam bij het bedrijf en kent dus de slagen van de zweep. Als Productmanager maakt hij de verbinding tussen techniek, marketing, zijn collega’s en de markt.

Erik Stolk woont in Harderwijk, samen met zijn vrouw en drie kinderen. Als hij niet aan het werk is, speelt hij saxofoon of is hij in de bossen te vinden. Daar gaat hij mountainbiken of zwijnen en reeën spotten. “Hoe viezer je wordt, hoe beter gesport, zeg ik altijd maar. Ik hou van de natuur en laat anderen graag zien wat daar allemaal gebeurt”, vertelt Stolk enthousiast. Hetzelfde enthousiasme komt naar voren als hij praat over Centercon en zijn nieuwe functie. 

De beste oplossingen
Als productmanager is Stolk medeverantwoordelijk voor het zakelijke succes van producten. Hij zorgt ervoor dat zijn collega’s van binnendienst en buitendienst de juiste informatie over producten krijgen. Informatie van techneuten en leveranciers wordt zo vertaald dat de commerciële collega’s er mee aan de slag kunnen bij hun relaties. “Zo kunnen wij ons als Centercon nog beter positioneren als kennispartner in de markt”, legt Stolk uit.

Daarnaast doet hij aan content management en schrijft hij mini projectreferenties voor op de website, in de nieuwsbrief of op social media. “Ik leg in die referenties uit welke producten in een project zijn toegepast en waarom. Centercon is een groothandel, maar we hebben nog meer te bieden. We gaan naast de installateur staan en kijken wat we aan een project kunnen toevoegen. We leveren totaalklimaatsystemen. Zo bereiken we een breder publiek en geven we steeds meer inzicht in de uitgebreide mogelijkheden die we onze klant kunnen bieden. Centercon is geen dozenschuiver, maar een club van gemotiveerde mensen die weten wat ze doen en die samen met relaties de beste oplossingen bedenken voor hun projecten.”

Van het één kwam het ander
Productmanager Klimaattechniek is een nieuwe functie waar Erik Stolk in de loop der tijd in is gegroeid, vertelt hij. “Ik loop al sinds 2002 mee in de klimaatbeheersing en sindsdien houd ik me bezig met het onderwerp comfortabel en duurzaam binnenklimaat. In 2016 ben ik bij Centercon begonnen als accountmanager.” Uit het informeren en adviserend verkopen bij zijn relaties haalde Stolk de meeste voldoening. Daarnaast hield hij zich steeds meer bezig met communicatie- en marketinggerelateerde zaken, zoals het controleren van de teksten voor de catalogus. “Van het één kwam het ander en steeds meer collega’s kwamen met hun teksten bij mij. Voor je het weet ben je dan met marketing bezig. In mijn functie als accountmanager merkte ik dat je echt het verschil kan maken bij een klant als je hem van waardevolle informatie voorziet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan specifieke productinformatie, subsidiemogelijkheden en wet- en regelgeving.” De talenten van Stolk werden gezien door zijn leidinggevenden en zo kwam het dat de directie op een dag vroeg of hij interesse had in productmanagement binnen de afdeling klimaattechniek.

Kennisoverdracht
Sinds maart 2020 wordt er binnen Centercon zoveel mogelijk vanuit huis gewerkt. Stolk verwacht dat ook in de toekomst te blijven doen, al zal hij regelmatig op het kantoor in Zwolle verschijnen. Het is een nieuwe manier van werken die hij tot nu toe niet gewend was. Als accountmanager zat hij vaak op de weg en bezocht hij klanten op locatie. “Ik zoek nu op een andere manier naar de verbinding met onze klanten door ze zo veel mogelijk te voorzien van nuttige en waardevolle productinformatie.” Toch hoopt Stolk, zodra het weer kan, de interactie met klanten wel weer op te zoeken, bijvoorbeeld op één van onze Centercon evenementen.
Ondanks het thuiswerken heeft Stolk intensief contact met zijn collega’s. Stolk: “Ik krijg regelmatig positieve feedback van collega’s op productintroducties en over het werk dat ik doe. Dat maakt mij enthousiast en geeft mij de stimulans om op deze manier verder te gaan.” Het zijn onder meer de producten van LG waar hij het over heeft. Ook met de medewerkers van LG heeft hij regelmatig contact, bijvoorbeeld tijdens een tweewekelijkse meeting waarbij gekeken wordt welke producten in de spotlight gezet zullen worden. “In mijn vorige functie werkte ik ook met LG samen, dus het is geen onbekende voor me. De lijntjes met hen zijn kort en we communiceren goed met elkaar. We kijken naar de behoeftes van de markt, welke producten veel gebruikt worden en hoe we ervoor kunnen zorgen dat de markt weet hoe mooi en uitgebreid het productenpakket is”, aldus Stolk.

Als voorbeeld noemt hij de informatie over warmtepompen. “Die bestaan uit verschillende elementen en kunnen verwarmen, koelen en tapwater bereiden. Er zit echter nog veel meer onder de motorkap. Denk hierbij onder meer aan de prestatie van de warmtepomp en hoe dit tot stand komt.  Vragen over wetgeving en subsidie, capaciteit bij lage buitentemperaturen et cetera kunnen op deze manier sneller worden beantwoord. Deze informatie helder formuleren is van grote toegevoegde waarde voor de markt.”

Steeds verder ontwikkelen
Ook in de komende jaren hoopt Stolk zich steeds verder te kunnen ontwikkelen, zodat hij Centercon en haar partners steeds verder op weg kan helpen. “Het is mooi dat je bij Centercon zoveel vrijheid krijgt dat je jezelf kunt blijven ontwikkelen, zelfs tot een andere functie. Het is fijn dat er in dit bedrijf zo persoonlijk wordt gekeken naar waar iemands talent en kracht ligt, ook al werken er meer dan negentig mensen. Dat maakt het een fijn bedrijf om voor te werken en om mee samen te werken.”

Dit artikel is verschenen in de LG Next 2 - 2021.
Wilt u deze LG Next ontvangen of meteen abonneren? Dat kan via onderstaande button.