Referentieprojecten

Megashowroom Maxaro
'Alles is hier de wet van de grote getallen'

juni 2017
 

Het wow-effect creëren, dat wilde Corné Nooren in zijn nieuwe megashowroom in Roosendaal. Een comfortabel binnenklimaat is in zijn visie een belangrijk onderdeel daarvan. Het was een flinke klus om dat voor elkaar te krijgen in een voormalige, ongeïsoleerde en onverwarmde, bedrijfshal van 5.000 m2.

Pal naast de A58, aan de rand van Roosendaal, staat het nieuwe pand van sanitair- en badkameroutlet Maxaro. Met maar liefst 5.000 m2 showroom en nog eens 20.000 m2 opslag is het de grootste sanitairwinkel in de wijde omtrek. Het aanbod aan douchecabines, badkuipen en whirlpools is overweldigend. Welk type of formaat de klant ook wenst, het staat er. Uniek is dat alles uit voorraad leverbaar is. ‘Maximale keuze, maximaal voordeel’ is de toepasselijke slogan van Maxaro, dat klanttevredenheid hoog in het vaandel heeft staan. Half december opende de nieuwe winkel haar deuren.

Groter pand

Ruim anderhalf jaar geleden liet eigenaar Corné Nooren zijn oog vallen op het voormalige bedrijfspand van Keller Keukens. “We zaten in Oud Gastel, maar daar groeiden we uit ons jasje”, vertelt hij. Nooren besefte dat er flink wat zou moeten gebeuren om van de verouderde hallen de comfortabele showroom te maken die hij voor ogen had. Om dit traject te begeleiden, schakelde hij BOLWERK in. “Er was een bedrijfshal met matige verwarming, geen ventilatie, matige isolatie en ook nog eens voorzien van polycarbonaat lichtstraten”, vertelt Arjan Bol van BOLWERK. “Dat wil je niet in een showroom. Daar wil je producten gecontroleerd kunnen uitlichten, je wilt een comfortabel binnenklimaat en geen herrie van heaters of blowers.”

Vloerverwarming

De eerste hal van 5.000 m2, waar de showroom moest komen, onderging daarom een complete metamorfose. De daklichten werden verwijderd en vervangen door stalen dakplaten. Het dak werd extra geïsoleerd en voorzien van witte dakbedekking met een Rc-waarde van 5. “Daardoor werd de binnentemperatuur, nog zonder installaties, al een stuk beter”, vertelt Bol. Voor de klimatisering van de showroom werd gekozen voor vloerverwarming en -koeling, wat geluidsarmer is dan heaters en blowers en dus prettiger voor de klanten. De bestaande bedrijfsvloer werd volledig geïsoleerd, voorzien van vloerverwarming en -koeling en afgewerkt met een gevlinderde monolitische betonvloer. Maar liefst 31 kilometer aan vloerverwarmingsbuizen zit er in de vloer. Een chiller-warmtepomp levert de benodigde warmte en koeling. Voor extra koeling is een aantal fancoilunits aangebracht.

Bouwteamverband

BOLWERK schakelde klimaatspecialist Centercon, distributeur van LG in Nederland, in om samen met installateur Roks na te denken over deze klimaattotaaloplossing. De partijen werkten vanaf het begin samen in bouwteamverband: Centercon was verantwoordelijk voor het ontwerp en de projectbegeleiding en Roks voor de installatie. Zo werd het beste van de twee specialisten gebundeld. Een hoofdaannemer was niet nodig vanwege de expertise en goede samenwerking tussen de twee partijen. “Prettig voor de opdrachtgever is dat de vooraf afgegeven prijs is waargemaakt, zonder dat is ingeleverd op kwaliteit”, voegt Bol toe. De vloerverwarming werd verzorgd door Centercon. “We wilden het liefst met een beperkt aantal partijen werken. Zij konden dat voor ons uit handen nemen en dat was wel zo prettig.” Nooren is tevreden over het resultaat. “Het is niet te warm en niet koud, eigenlijk precies zoals we het voor ogen hadden. Laat nu de zomer maar komen.”

Bron: Dit artikel komt uit Installatie & Bouw.

Projecten

Wilt u meer lezen over Centercon's referentieprojecten voor klimaattechniek?